Saskatchewan -- life, work & business

وبلاگ کار , زندگی , بیزینس در سسکچوان

Saskatchewan -- life, work & business

وبلاگ کار , زندگی , بیزینس در سسکچوان

معرفی استان های کانادا

حمید به عنوان یکی از خوانندگان این وبلاگ در ایمیلی از ما خواسته بود که در یک پست به معرفی کل استان های کانادا بپردازیم. ما هم با تاخیر یک هفته ای تونستیم مطالب نسبتا جامعی از همه استانها و 3 قلمرو کانادا تهیه کنیم و در این پست خدمت همه خوانندگان وبلاگ تقدیم میشه .

یک نکته رو باید عرض کنم که در کانادا تقسیم بندی های جغرافیایی داخل کشور بر خلاف ایالات متحده استان PROVINCE گفته میشه و از واژه ایالت State  خبری نیست .

یه توضیح کوچیک هم درباره تفاوت قلمرو ها با استان های کانادا : استان ها می توانند قوانین مجزا و اختصاصی خودشون رو داشته باشند  ولی قلمرو ها باید دقیقا تابع قانون فدرال باشند جز مواردی معدود .

می دانیم کشور بزرگ کانادا از 10 استان و 3 قلمرو ( سرزمین ) تشکیل شده که در ذیل به توضیح کافی درباره آنها می پردازیم.

 

 

انتاریو Ontario

یکی از استان‌های کانادا است. از لحاظ جمعیت و فعالیت اقتصادی بزرگ‌ترین و قوی ترین استان کانادا می باشد. مرکز آن تورنتو است و اتاوا (پایتخت کانادا) نیز در آن قرار دارد. وسعت انتاریو ۱،۰۷۶،۳۹۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۲،۵۴۱،۴۱۰ نفر (برآورد سال ۲۰۰۵) است. بالغ بر ۹۴٪ جمعیت استان انتاریو در قسمت جنوبی آن مشهور به انتاریو جنوبی متمرکز است. انتاریو پیش رو ترین ایالت در زمینه تولید است و ۵۲٪ از کل تولید ارسالی کانادا از این استان می باشد.

تورنتو،مرکز استان انتاریو، با دارا بودن بیش از 4 میلیون نفر جمعیت بزرگترین شهر کانادا محسوب می شود. این استان دارای آب شیرین در دریاچه های پنج گانه در همسایگی امریکا و آب شور در خلیج هادسون وخلیج جیمز در شمال می باشد.

انتاریو با وجود داشتن جوی متغیر از آب و هوای معتدل برخوردار است. هیچ کدام از استان های کانادا شرایط آب و هوایی مشابه انتاریو ندارند. زمستان این منطقه سرد است، به طوری که درجه حرارت در زمستان به بیش از20- درجه سانتیگراد می رسد؛ اما تابستانهای این استان گرم بوده و دمای آن در برخی موارد از مرز40+ درجه سانتیگراد می گذرد.

وجود چهار فصل مشخص در این منطقه و بارش یکنواخت باران که تقریباً در همه فصلها به چشم می خورد از ویژگی های بارز آب و هوایی انتاریو است. زبان رسمی در این استان انگلیسی است، اما زبان فرانسوی نیز در برخی زمینه های فرهنگی نقش مهم و ضروری ایفا می کند.

تورنتو مرکز سیستم مالی کانادا محسوب می شود و دفاتر اصلی اکثر بانکهای بزرگ و عمدهٌ کانادا وشرکت های بیمه در این شهر قرار دارند. صنعت توریسم در انتاریو از موقعیت بسیار ممتازی برخوردار است، به گونه ای که بیش از یک سوم مکان های توریستی کانادا را در خود جای داده است. واژهٌ انتاریو به معنی آب زیبا می باشد، و وجود دریاچه های بزرگ باعث شده تا نام این استان به استان دریاچه های بزرگ شهرت یابد.

 

از لحاظ جغرافیایی استان انتاریو در شرق کانادا و در بین استان کبک و منیتوبا قرار دارد. از جنوب با ایالت های مینسوتا، میشیگان، اهایو، پنسیلوانیا و نیویورک هم مرز است. انتاریو از شمال به خلیج های هادسون و جیمز منتهی می شود.

مشهورترین شهرهای انتاریو عبارت‌اند از تورنتو، اتاوا، همیلتون، کیتچنر واترلو، لندن ، وینزور و کینگستون.

 

 

بریتیش کلمبیا British Columbia

 ( فرانسوی: la Colombie-Britannique). در ۱۸۷۱ (میلادی) به عنوان ششمین استان به کنفدراسیون کانادا پیوست. در ۲۰۰۴ جمعیت آن ۴٬۱۶۸٬۱۲۳ نفر بود. مرکز استان ویکتوریا و بزرگ‌ترین شهر آن ونکوور است.

بریتیش کلمبیا غربی ترین استان کانادا در منتهی الیه سواحل شرقی اقیانوس آرام واقع شده و یکی از مناطق کوهستانی امریکای شمالی به شمار می آید. این استان توسط استان آلبرتا،سرزمین یوکون و آلاسکا احاطه شده است. مساحت کل این استان 948,601 کیلومتر مربع است. بیشتر مناطق این استان در کرانه های اقیانوس آرام به شکل جزایر بزرگ و کوچکی دیده می شوند که زنجیر وار از شمال تا جنوب گسترش یافته اند. تنوع آب و هوایی که از ویژگی های خاص کشور کانادا است در هیچ استانی همانند استان بریتیش کلمبیا جلب نظر نمی نماید. این استان از آب و هوای نسبتاً معتدلی برخوردار است. 
جمعیت این استان حدود 12% کل جمعیت کانادا را تشکیل می دهد که 60% از این تعداد در ونکوور و ویکتوریا پایتخت بریتیش کلمبیا زندگی می کنند. ونکوور با جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری خود سومین شهر بزرگ کانادا محسوب می شود.

این استان مقصد بسیاری از مهاجران ایرانی است. برخی از مقامات محلی این استان ایرانی هستند و ایرانیان و رسومشان مانند نوروز در این استان به رسمیت شناخته شده. در چند سال اخیر نازنین افشین جم و رامونا امیری از ونکوور عنوان دختر شایسته کانادا انتخاب شده‌اند.

 

 

نُوا اِسکوشیا  Nova scotia

از استان‌های کشور کانادا و واقع در ساحل جنوب شرقی این کشور است. مرکز نوا اسکوشیا, هالیفاکس است که بزرگ‌ترین شهر این استان نیز به حساب می‌‌آید و از مراکز اقتصادی منطقه است.

این استان از شبه جزیره‌ای متصل به سرزمین اصلی کانادا و جزیرۀ کیپ برتون و چندین و چند جزیرۀ کوچک‌تر تشکیل شده است.

بخش شبه جزیره‌ای نوا اسکوشیا با باریکه‌ای به نام "تنگه چیگ نکتو" به سرزمین اصلی کانادا متصل شده است و جزیرۀ کیپ برتون توسط "تنگه کانسو" از شبه‌جزیره جدا شده است.

نوا اسکوشیا, به همراه جزیره پرنس ادوارد و نیوبرانزویک از استان‌های ساحلی کاناداست. این استان, همچنین از استان‌های آتلانتیکی (یعنی واقع بر اقیانوس اطلس) بشمار می‌آید.

نواسکوشیا شبه جزیره ای است به طول 580 کیلومتر که خلیج فاندی، تنگه نورثامبرلن و خلیج لارنس آن را احاطه کرده است. موقعیت جغرافیایی این استان و وجود بندرهایی با آب های عمیق و بدون یخ از عوامل اصلی توسعهٌ اقتصادی این استان به شمار می رود. رشد نواسکوشیا را بایستی مرهون سازگاری این سرزمین با دریا دانست. این استان با مساحتی حدود 55,491 کیلومتر مربع یک میلیون نفر رادر خود جای داده است. بیش از70% جمعیت این مناطق را مهاجران جزایر بریتانیا و 18% بقیه را ساکنان فرانسوی تشکیل می دهد.بخش عمدهٌ جمعیت در منطقهٌ هالی فکس متمرکز شده است.

ازخصوصیات آب و هوایی این منطقه به سبب مجاورت آن با دریا زمستانی سرد، بهاری ملایم، تابستانی خنک و پاییزی است که با تاٌخیر از راه می رسد. انبوه یخ های شناور در آب های اطراف این استان و بارش فراوران برف و باران از شرایط اقلیمی این منطقه محسوب می شود.

نواسکوشیا به همراه انتاریو، کبک و نیو برانسویک، اولین چهار ایالتی بودند که به کنفدراسیون کانادا پیوستند.

 

 

آلبرتا Alberta

مرکز استان: ادمونتون

این استان با دارا بودن وسعتی در حدود 661,188 کیلومتر مربع تقریباً به وسعت استان تگزاس امریکا نزدیک است. زمستان های طولانی وسرد و تابستانهای ملایم و گرم با بادهای معتدل از جانب اقیانوس آرام از ویژگی های آب و هوایی این منطقه به شمار می آید.
اولین مردمان بومی آلبرتا در مناطق شمالی و مرکزی این استان زندگی می کردند. با احداث شبکهٌ راه آهن در سال1883 جمعیت این منطقه به طور ناگهانی افزایش یافت. از عوامل دیگری که موجب رشد جمعیت این منطقه شد کشت گونه ای جدید از گندم بود که در زمین های این استان به خوبی رشد می کرد. این استان به احترام چهارمین دختر ملکهٌ ویکتوریا - پرنس لوئیز کارولین آلبرتا - به نام وی نام گذاری شد، ودر اول سپتامبر سال 1905 به عنوان یکی از استان های کانادا به رسمیت شناخته شد و مرکز آن ادمونتون نام گرفت.

استخراج نفت و گاز فراوان بعنوان اولین استان کانادا در این منابع  , به رشد اقتصادی آلبرتا کمک شایانی کرد طوری که امروز در مقام اول تولید نفت و گاز قرار دارد و استان ساسکاچوان دومین استان تولید کننده این منابع انرژی است.
جمعیت 2/7 میلیون نفری این استان از نژادها و تیره های گونا گون مردم از گوشه و کنار جهان تشکیل شده است. امروزه حدود 44 درصد مردم این استان انگلیسی الاصل بوده وپس از آن بزرگترین گروه های جمعیت را آلمان، اکراین، فرانسه، اسکاندیناوی و هندی ها تشکیل می دهند. انگلیسی زبان رایج اکثر مردم بوده و ادیان گوناگون در این منطقه یافت می شود. 
آلبرتا در زمینهٌ کشاورزی از اقتصاد پررونقی برخوردار است و در حدود20% درآمد سالانهٌ کانادا در این استان تولید می شود.

بزرگترین شهر این استان شهر کلگری می باشد که جمعیت آن بیش از یک میلیون نفر است .

 

پرنس ادوارد ایلند Prince Edward Island

مرکزاستان: شارلوت تاون

جزیره پرنس ادوارد کوچکترین استان کانادا می باشدکه در خلیج لارنس در شرق نیوبرانزویک و شمال نواسکوشیا واقع شده است.این جزیره یکی از چهاراستانی است که در حاشیه اقیانوس اطلس قرار دارد، و از نظر جمعیت نیز کم جمعیت ترین استان کانادا به شمار می رود. جزیره پرنس ادوارد جزیره ای هلالی شکل با مساحت 5,660 کیلومتر مربع است. آب و هوای این استان کاملاً ملایم و دارای تابستانهای خنک و مطبوع و زمستانهای سرد است و به خاطر خاک حاصلخیز برای کشت انواع محصولات کشاورزی بسیار مناسب است. مدارک و شواهد موجود نشان می دهد که اجداد قبایل سرخپوست میک مک ده هزار سال پیش در این جزیره می زیسته اند. درسال 1917، جزیره پرنس ادوارد مستعمرهٌ فرانسه شد، وتا 30 سال پس از استعمار فرانسه بر این جزیره جمعیت آن فقط 700 نفر تخمین زده می شد. در سال 1755، با تبعید مردم بومی آکادین از استان نواسکو شیا توسط حکومت بریتانیا به این جزیره جمعیت آن به دو برابر افزایش یافت. در سال 1769، این جزیره با نام سنت جونز به مستعمره ای مستقل تبدیل شد ودر سال 1799 میلادی به خاطر پرنس ادوارد، شاهزادهٌ انگلستان، نام وی را بر این جزیره نهادند، و سرانجام در سال 1873 میلادی به کشور متحد کانادا ملحق شد. جمعیت این جزیره 136,561 نفر است که از این تعداد 62 درصد آن در مناطق روستایی زندگی می کنند.

 

کبک  Quebec

مرکز استان: کبک سیتی

کبک با 1,540,687 کیلومتر مربع مساحتی بیش از سه برابر فرانسه و هفت برابر انگلستان را دارا می باشد که به این ترتیب بزرگترین استان کانادا محسوب می شود. انتاریو، نیوبرانزویک، لابرادور واستان متحده همسایگان کبک می باشند. حدود80% ساکنان کبک در مراکز شهری که در حاشیه رودخانه تاریخی و زیبای لارنس واقع شده است، زندگی می کنند. زمین های پست اطراف این رودخانه دارای بیش از یک میلیون دریاچه ورودخانه است. گستردگی جغرافیایی این استان تنوع آب و هوایی منطقه را موجب می شود. در مناطق شمال و مرکز این استان که به مناطق قطبی شباهت دارند زمستان سرد و طولانی و تابستان کوتاه و خنک است، نواحی جنوب در زمستان پوشیده از برف و دارای تابستان گرم و مرطوب است.

کبک سیتی مرکز این استان و سومین شهر بزرگ استان است. از7/7 میلیون جمعیت ساکن کبک، بیش از5 میلیون نفر ریشهٌ فرانسوی داشته و زبان فرانسوی زبان مادری 82 درصد از ساکنان آن می باشد.از سال 1951 تا 1996 جمعیت آن از 29% کل جمعیت کانادا به 25% کاهش یافت. علت عمدهٌ این امر تمایلات جدایی طلبانه فرانسویان در کبک بود که مانع جذب مهاجران بیشتر و باعث مهاجرت برخی از غیر فرانسوی تباران کبک به دیگر استان های کانادا گردید. ازسال 1970 تا امروز مهاجرت بخش عمده ای از سرمایهٌ اقتصادی و فرهنگی استان را تشکیل داده است.

 

نیو فاندلند Newfoundland

مرکز استان: سنت جانز

نیو فاندلند شرقی ترین استان کانادا است. این استان در شمال شرقی امریکای شمالی و در کنار اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است. استان نیوفاندلند داری دو منطقه جغرافیایی است: جزیره نیوفاندلند و منطقه اصلی لابرادور.

مساحت کل این زمین 405,720 کیلومتر مربع است که جزیره نیوفاندلند 112,000 کیلومتر مربع از آن را به خود اختصاص داده است. این جزیره مثلثی شکل قسمت های جنوبی و شرقی استان نیوفاندلند را در بر می گیرد. این جزیره در دهانه رودخانه سنت لورنس قرار دارد که نیمی از آن تقریباً بین مرکز امریکای شمالی وساحل اروپای غربی واقع شده است. جزیره لابرادور 2/5 برابر جزیره نیوفاندلند است. مناطق جنوبی و مرکز لابرادور و بیشتر مناطق جزیرهٌ نیوفاندلند پوشیده از جنگلهای انبوه است، ولی بخش شمالی لابرادور فاقد جنگل می باشد.

جمعیت نیوفاندلند در حال حاضر تقریباً 574,000 نفر است و مناطق شمال شرقی نیوفاندلند به خاطر امکان صید ماهی از پر جمعیت ترین مناطق این استان به شمار می آید. سنت جانز مرکز این استان و مرکز تاریخی و تجاری این سرزمین است که جمعیتی بالغ بر 172,000 نفر در آن زندگی می کنند.

 

 

منیتوبا Manitoba

مرکز استان: وینی پگ

مساحت این استان650,090 کیلومتر مربع است که یک ششم آن را آب فرا گرفته، به همین جهت دارای عظیم ترین ظرفیت نیروی آبی در کانادا می باشد. این استان یکی ازسه استان مرکزی کانادا بوده ودر همسایگی انتاریو از شرق، ساسکاچوان و خلیج هادسون از شمال و ایالات متحده از جنوب واقع شده است. سالهای متوالی اغلب ساکنان مانی توبا را افرادی که ریشه انگلیسی داشتند تشکیل می دادند؛ اما با تغییراتی که در الگوهای مهاجرتی در سالهای اخیر ایجاد شده، مانی توبا به استانی تبدیل گردیده که در آن هیچ گروه قومی از لحاظ تعداد برتری ندارد. بیش از700 سازمان حمایت از مهاجران در مانی توبا وجود دارند. در حدود 60% از جمعیت کمی بیش از یک میلیونی مانی توبا در شهر بزرگ وینی پگ، مرکز این استان، زندگی می کنند.

 

نیو برانزویک New brunswick 

مرکز استان: فردریکتن

استان نیوبرانزویک با استان های نواسکو شیا، کبک و استان مِین در استان متحده مرز مشترک دارد. کل مساحت این استان 73500 کیلومتر مربع است، که 85 درصد آن پوشیده از جنگل است. قسمت شمالی این استان کاملاً کوهستانی است و بخش وسیعی از این استان جلگه های مرتفع با پستی و بلندیهایی است که در شرق هموارتر ودر جنوب شرقی مرتفع تر است. وجود دریا تاٌثیر نامحسوس در آب و هوای این منطقه به جز در تابستان داشته است. تمامی مناطق این استان با فاصله ای کمتر از 200 کیلومتر در کنار اقیانوس آرام قرار دارد، شرایط جوی غالب در این منطقه است. در زمستان هوای سردی که از جانب شمال می آید این منطقه را تحت تاٌثیر قرار می دهد ودر تابستان هوای گرم و مرطوب اقیانوس اطلس اعتدال آب و هوایی را سبب می شود.

 

 

 

ساسکاچوان ( سسکچوان ) Saskatchewan

از آنجایی که تمام پستهای این وبلاگ مربوط به استان زیبای سسکچوان هستند از توضیحات در این بخش درباره این استان خودداری میکنیم .

 

 

سرزمین یوکون  Yukon territories

مرکز استان: وایت هورس

یوکون منطقه ای هم مرز با آلاسکا مساحتی به وسعت 482،517 کیلومتر مربع اندکی کمتر از 5% کل مساحت کانادا می باشد که در منتها الیه شمال غربی کانادا قرار دارد. جمعیت یوکون حدود 50 هزار نفر تخمین زده می شود که 60% آن در وایت هورس زندگی می کنند. پراکندگی متوسط جمعیت کمتر از یک نفر در هر کیلومتر مربع می باشد. 
نام این استان از واژه سزخپوستی یوکی به معنای «بزرگترین» سرزمین کوه های بلند، رودخانه های بی پایان، حیات وحش بیکران و فصولی با آب و هوای کاملاً متفاوت الهام گرفته است. یوکون همانند همسایه شمالی خود – سرزمین شمال غربی – سرزمین خورشید نیمه شب در طی تابستان نامیده می شود.

 

سرزمینهای شمالغرب  Northwest territories

مرکزاستان: یلونایف

مساحت این ناحیه 1,479,698 کیلومتر مربع است.این ناحیه به موازات 60 درجه روی نقشهٌ امریکای شمالی به سمت شمال سرزمین شمال غربی کانادا قرار دارد که از غرب با (یوکون)، از جنوب با استان های مرکزی، و از شمال وشرق با جدیدترین سرزمین کانادا یعنی نانووت هم مرز است. با ایجاد سرزمین جدید نانووت در اول آوریل 1999، مساحت سرزمین های شمال غربی که نزدیک به 5/3 میلیون کیلومتر مربع بود به چیزی کمتر از یک و نیم میلیون کیلومتر مربع تقلیل پیدا کرد. به واسطه موقعیت جغرافیایی این منطقه که در شمال واقع شده سرزمین های شمال غربی اغلب به سرزمین خورشید نیمه شب معروف شده اند. در ماههای تابستان تقریباً همیشه روشنایی وجود دارد و خورشید به ندرت غروب می کند. رودخانهٌ مکنزی با طول4,241 کیلومترکه از طولانی ترین رودخانه های دنیاست در این ناحیه قرار دارد. این منطقه به بیابان یخ زده کانادا معروف است. نکتهٌ قابل توجه آن که این منطقه با وسعت وسیع خود فاقد تنوع آب و هوایی است. در تمامی مناطق این استان شرایط آب و هوایی سخت ویکسان است: زمستان های سرد و طولانی وتاریک با تابستانهای کوتاه، خنک و ابری. شب های زمستان و روزهای تابستان به حدی بلند است که گاهی به بیست و چهار ساعت می رسد. این منطقه با میزان بارش اندک یکی از خشک ترین مناطق جهان نیز به شمار می آید.

جمعیت این ناحیه به75 هزار نفر میرسد. یلونایف مرکزاین منطقه بیش ازبیست هزارنفر جمعیت دارد. بزرگ ترین گروه سرخپوست این منطقه اینویت ها هستندکه آمیزه ای از فرهنگ های مختلف وزبان های گوناگون اند.اهالی قبیله دنه در جنگل هاو مناطق ساحل غربی اقیانوس منجمدشمالی مستقر شده ه اند.

سرانجام نانووت با مساحتی نزدیک به یک پنجم کل مساحت کانادا در اول آوریل 1999 جزء جدید ترین سرزمین کانادا به شمار آمد.این ناحیه در بر گیرنده مناطق قطبی شرقی و مرکزی است.

 

 

نانووت    Nunavut territories

شهر مرکزی: ایکالویت

مساحت این ناحیه1,900,000 کیلومتر مربع است. پیدایش سرزمین نانووت به معنی «سرزمین ما» بیانگر واقعه ای مهم در تاریخ اینویت و همچنین کاناداست.پیدایش نانووت در نتیجه مذاکرات دراز مدت میان اینویت ودولت کانادا صورت گرفت.احتمالاً ساکنان اولیه نانووت افرادی بودند که از طریق تنگه برینگ واز آسیا به این منطقه آمدند. پیدایش سرزمین نانووت مستقیماً با دعوی مالکیت زمین از جانب اینویت ها نسبت به دولت مرکزی کانادا مرتبط است. در طی دهه 1970 اینویت ها مدعی حقوق اجداد خود نسبت به سرزمین های بومی در مناطق قطبی شرقی و مرکزی شدند. طرح قوانین ناحیه نانووت در سال 1993 و موافقنامه مالکیت این سرزمین به طور همزمان توسط پارلمان کانادا به منظور کمک به اینویت هابرای تشکیل حکومت جدید خود مورد تأییدقرار گرفت.

جمعیت نانووت سریع تر از هر ناحیه دیگری در کانادا رو به افزایش است، این افزایش طبیعی جمعیت به واسطه میزان بالای تولد (2/30 تولددر هر هزار نفر در سال 1996)، و میزان پایین مرگ ومیر (3/3 نفر در هر 1000 نفر) در بین اینویت ها می باشد. جمعیت این منطقه در حدود 24 هزار نفر تخمین زده می شود که 85% از آنها اینویت می باشند.60% جمعیت این منطقه جدید را جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهند. نانووت دارای آب و هوایی قطبی با خنک ترین تابستان های روی زمین و زمستان های فوق العاده سرد می باشد. در این منطقه زمستان تقریباً 9 ماه طول می کشد و برف در اغلب سال زمین را پوشانده است. تابستان در این منطقه بسیار کوتاه بوده و حتی به هفته و یا ماه نیز نمی رسد.

 

سایت هایی که در این پست از آنها یاری گرفته شده :

۱- وبسایت زندگی بهتر

۲- دانشنامه ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد