Saskatchewan -- life, work & business

وبلاگ کار , زندگی , بیزینس در سسکچوان

Saskatchewan -- life, work & business

وبلاگ کار , زندگی , بیزینس در سسکچوان

گزارش نشریه تورنتو استار از صدور ویزا و سفارت کانادا در تهران

روزنامه تورنتو استار طی گزارشی، به کارشکنی های سفارت کانادا در تهران نسبت به اعطای ویزا برای مسافران ایرانی پرداخت.
در این گزارش به قلم خانم اولیویا وارد خبرنگار امور خارجی روزنامه نگاشته شده، آمده است، کانادا هم اکنون به گروه کشورهای غربی پیوسته، که نسبت به ایجاد شرایط محدود کننده برای مخالفین دولت از جمله هنرمندان و روشنفکران ناراضی هستند.
اما حدود 500 کانادایی ایرانی تبار با ارسال طومار اینترنتی به رهبران سیاسی اتاوا، از اعمال تبعیض نسبت به صدور ویزا برای ایرانیانی که حتی برخی از آنها به داشتن دیدگاه انتقادی نسبت به دولت فعلی معروف هستند اعتراض کردند.
آقای جیمز کریک، کاردار اتاوا در تهران ، در تماس تلفنی به خبرنگار تورنتو استار گفت:" تصور اینکه متقاضیان ویزای کانادا، قربانی تنش های سیاسی دو کشور شده اند صحیح نیست و ما هیچگونه برنامه و دستور خاصی در مورد استثنا کردن ایرانیان از ورود به کانادا نداریم".
سال گذشته میلادی، به دنبال عدم پذیرش فرد معرفی شده از سوی ایران به عنوان سفیر آن کشور در کانادا ، دولت ایران نیز متقابلا سفیر کانادا را در آستانه مأموریتش، اخراج کرد.
آقای کریک افزود:" هیچگونه تغییری در سیستم اعطای ویزای ما ایجاد نشده و آنگونه که من فهمیدم، طی دو سال گذشته میزان پذیرش تقاضای ویزا افزایش نیز یافته است".
مسئولین مهاجرتی می گویند، پرونده هر یک از متقاضیان به صورت فردی بررسی می شود و آنان باید مطمئن شوند که دارندگان ویزا ، به کشور خود باز می گردند.
این در حالیستکه با وجود ملاقات های متعدد با مسئولین ذیربط در کانادا و ایران، فعالان ایرانی مقیم کانادا، میزان عدم صدور ویزا طی سال جاری را بی سابقه قلمداد کرده اند.
در اکثر تقاضاهای رد شده جمله " عدم اطمینان از بازگشت به ایران" ذکر شده که این امر موجب شگفتی متقاضیان گردیده است.
بیشتر اساتید و هنرمندانی که تابستان امسال، برای شرکت در جشنواره تیرگان و کنفرانس های ایران شناسی دعوت شده بودند، موفق به ورود به کانادا نشدند.
همچنین در حالیکه ایالات متحده اجازه برگزاری کنسرت برای یکی از خوانندگان ایرانی را داده ، اما کنسرت او در کانادا به خاطر عدم صدور ویزا لغو گردید.
همچنین بسیاری از خانواده ها و جوانان متقاضی تحصیل در دانشگاه های کانادا نیز از سفر به این کشور محروم شده اند.
روابط دو کشور ایران و کانادا به دنبال پناه دادن سفارت کانادا در تهران به 6 نفر از کارکنان سفارت آمریکا در جریان ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا و خارج کردن آنها با گذرنامه کانادایی رو به تیرگی نهاد و در سال 2003 نیز با مرگ خانم زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی مقیم مونترآل در تهران سردتر شد.
هم اکنون سفارتخانه های دو کشور در سطح کاردار مشغول فعالیت هستند.
اضافه می شود کانادا پس از امریکا ، دومین میزان ایرانیان مهاجر را با رقم تقریبی 400 هزار نفر در خویش جای داده است. 

 ============================================ 

به نقل از سایت ایرانتو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد